hits
  • 11.04.2017, 10:59

Inspirasjon: Bloggere




Ida Warg - Ida Warg skriver en livsstilsblogg med fokus på helse. Her finner du oppskrifter til sunn og god mat, treningsprogram og øvelser samt mange personlige og motiverende innlegg. Ida er også en aktiv youtuber og driver nettbutikken Welloteket.

Fitliving - Maren er personlig trener, sykepleier og ernæringsfysiolog, og driver bloggen Fitliving hvor hun deler sin treningsglede, kunnskap og gode humør. Det er vanskelig å ikke la seg motivere av Maren som virker å møte hver eneste økt med et stort smil om munnen. 

SiljeMariela - Silje Mariela omtaler seg som en "styrkecoach for jenter" og deler flittig med seg av tips til kosthold og trening samt treningsprogram på sin blogg. Hun skriver også veldig dype, motiverende innlegg og videoer. Spesielt vil jeg anbefale å lese DETTE innlegget. 



Alexandra Bring - Oversiktlig blogg med flotte bilder og tekst både på svensk og på engelsk. Her oser det av inspirasjon, og man får et innblikk i Alexandras treningsrutiner samt presentert en god del lekre oppskrifter på sunn og digg mat. 

PT-Fia - Sofia er en jente med mange baller i luftet og har siden 2011 hatt sitt eget selskap med fokus på helse, livsstil og trening. Via sin blogg deler Sofia med seg av sin kunnskap med oss lesere, og man kan finne oppskrifter, tips og motivasjon flott presentert med flotte bilder.

Linn Löwes - Linn er en true fighter. Hun har lenge vært opptatt av fitness, men da hun ble diagnostisert med lymfekreft to år siden, merket hun hvor utrolig viktig det er å ta vare på sin egen helse. Via bloggen hennes følger vi hennes reise mot en sunn, sprek og sterk hverdag. Man må virkelig si hun har kommet langt og er en ekte inspirasjon for andre.

/Renate
#sunn #sprek #sterk #blogger #inspirasjon #tips #fitness #trening #kosthold #helse

  • 07.04.2017, 09:49

Hva skjer med kroppen din når du tar pause fra trening?



Tatt i fjor sommer på ferietur til Syros. 

Jeg er sånn person som blir veldig stresset av å gå flere dager uten trening. Når jeg har kommet inn i skikkelig workout mode, kan jeg bli stresset bare av én eneste dag ledig fra trening. Det er hverken bra for meg mentalt eller fysisk å ha et så stressende syn på treningsrutiner. Her må jeg bli mye bedre på å tillate meg å ha dager hvor jeg ikke trener, uten at jeg skal kjenne noen skyldfølelse for det. Uten at jeg skal kjenne meg lat for det.

Det er faktisk anbefalt å ta hviledager fra trening og viktig for restitusjon og muskelbygning. Ofte ser jeg at jeg blir værende i en dårlig treningsperiode over lengre tid fordi jeg føler at jeg uansett har allerede fucked up rutinen, men etter å ha lest en interessant artikkel på Popsugar om hva som faktisk skjer med kroppen når man tar en pause fra trening, så tenker jeg nå at det er ikke katastrofe dersom man går glipp av en dag eller to, eller tre! Get back out there and kick some ass! 

Jeg har nedenfor oversatt en del av tidslinjen som jeg syntes var meget interessant. Les gjerne hele artikkelen her

Tidslinje:

  • 3 dager: Du kommer nok ikke merke mange synlige effekter, men kroppen din begynner å endre seg innvendig. Kroppen merker at du mister muskelfiber og tar tiltak for å bevare muskelen. Du merker ikke mye av dette selv og du kommer ikke øke din fettmengde så lenge din diett ikke drastisk forandrer seg.
  • 10 dager: Du begynner å miste definisjon.
  • 2 uker: Dette er hvor du begynner å miste muskelmasse, men bli ikke redd - du mister ikke styrke. Dersom du er vandt til å bruke 14kg hantler på trening, så bør du kunne kommer tilbake og fortsette som om du ikke har vært borte fra trening. Power athletes (tenk HIIT, kardio, løpning) vil fortsatt ha sin styrke, mens strength athletes (tenk bodybuilders) vil kunne se minskning på dette tidspunktet. Derimot, som nevnt, ingen drastisk endring i vekt, ingen endring i kroppsmasse eller fettprosent. 
  • 3 uker: Betydelig reduksjon i anaerobic kapasitet og ytelse under aktiviteter som sprint og HIIT.
  • 4 uker: På dette tidspunktet kommer du merke at du kanskje blir litt andpusten når du kommer deg tilbake på treningssenteret. Teknisk sett så inkluderer dette en "opp til 10% reduksjon i maksimal kraft produksjon av muskel" og begynnelsen av "en reduksjon i aerob kapasitet".

/Renate
#sprek #sterk #sunn #trening #hviledager

Renate

The world through my lens.


Contact me

fotograf.renate@gmail.com


Follow

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no