hits
  • 11.04.2017, 10:59

Inspirasjon: Bloggere




Ida Warg - Ida Warg skriver en livsstilsblogg med fokus p helse. Her finner du oppskrifter til sunn og god mat, treningsprogram og velser samt mange personlige og motiverende innlegg. Ida er ogs en aktiv youtuber og driver nettbutikken Welloteket.

Fitliving - Maren er personlig trener, sykepleier og ernringsfysiolog, og driver bloggen Fitliving hvor hun deler sin treningsglede, kunnskap og gode humr. Det er vanskelig ikke la seg motivere av Maren som virker mte hver eneste kt med et stort smil om munnen. 

SiljeMariela - Silje Mariela omtaler seg som en "styrkecoach for jenter" og deler flittig med seg av tips til kosthold og trening samt treningsprogram p sin blogg. Hun skriver ogs veldig dype, motiverende innlegg og videoer. Spesielt vil jeg anbefale lese DETTE innlegget. 



Alexandra Bring - Oversiktlig blogg med flotte bilder og tekst bde p svensk og p engelsk. Her oser det av inspirasjon, og man fr et innblikk i Alexandras treningsrutiner samt presentert en god del lekre oppskrifter p sunn og digg mat. 

PT-Fia - Sofia er en jente med mange baller i luftet og har siden 2011 hatt sitt eget selskap med fokus p helse, livsstil og trening. Via sin blogg deler Sofia med seg av sin kunnskap med oss lesere, og man kan finne oppskrifter, tips og motivasjon flott presentert med flotte bilder.

Linn Lwes - Linn er en true fighter. Hun har lenge vrt opptatt av fitness, men da hun ble diagnostisert med lymfekreft to r siden, merket hun hvor utrolig viktig det er ta vare p sin egen helse. Via bloggen hennes flger vi hennes reise mot en sunn, sprek og sterk hverdag. Man m virkelig si hun har kommet langt og er en ekte inspirasjon for andre.

/Renate
#sunn #sprek #sterk #blogger #inspirasjon #tips #fitness #trening #kosthold #helse

  • 07.04.2017, 09:49

Hva skjer med kroppen din nr du tar pause fra trening?



Tatt i fjor sommer p ferietur til Syros. 

Jeg er snn person som blir veldig stresset av g flere dager uten trening. Nr jeg har kommet inn i skikkelig workout mode, kan jeg bli stresset bare av n eneste dag ledig fra trening. Det er hverken bra for meg mentalt eller fysisk ha et s stressende syn p treningsrutiner. Her m jeg bli mye bedre p tillate meg ha dager hvor jeg ikke trener, uten at jeg skal kjenne noen skyldflelse for det. Uten at jeg skal kjenne meg lat for det.

Det er faktisk anbefalt ta hviledager fra trening og viktig for restitusjon og muskelbygning. Ofte ser jeg at jeg blir vrende i en drlig treningsperiode over lengre tid fordi jeg fler at jeg uansett har allerede fucked up rutinen, men etter ha lest en interessant artikkel p Popsugar om hva som faktisk skjer med kroppen nr man tar en pause fra trening, s tenker jeg n at det er ikke katastrofe dersom man gr glipp av en dag eller to, eller tre! Get back out there and kick some ass! 

Jeg har nedenfor oversatt en del av tidslinjen som jeg syntes var meget interessant. Les gjerne hele artikkelen her

Tidslinje:

  • 3 dager: Du kommer nok ikke merke mange synlige effekter, men kroppen din begynner endre seg innvendig. Kroppen merker at du mister muskelfiber og tar tiltak for bevare muskelen. Du merker ikke mye av dette selv og du kommer ikke ke din fettmengde s lenge din diett ikke drastisk forandrer seg.
  • 10 dager: Du begynner miste definisjon.
  • 2 uker: Dette er hvor du begynner miste muskelmasse, men bli ikke redd - du mister ikke styrke. Dersom du er vandt til bruke 14kg hantler p trening, s br du kunne kommer tilbake og fortsette som om du ikke har vrt borte fra trening. Power athletes (tenk HIIT, kardio, lpning) vil fortsatt ha sin styrke, mens strength athletes (tenk bodybuilders) vil kunne se minskning p dette tidspunktet. Derimot, som nevnt, ingen drastisk endring i vekt, ingen endring i kroppsmasse eller fettprosent. 
  • 3 uker: Betydelig reduksjon i anaerobic kapasitet og ytelse under aktiviteter som sprint og HIIT.
  • 4 uker: P dette tidspunktet kommer du merke at du kanskje blir litt andpusten nr du kommer deg tilbake p treningssenteret. Teknisk sett s inkluderer dette en "opp til 10% reduksjon i maksimal kraft produksjon av muskel" og begynnelsen av "en reduksjon i aerob kapasitet".

/Renate
#sprek #sterk #sunn #trening #hviledager

Renate

The world through my lens.


Contact me

fotograf.renate@gmail.com


Follow

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no