hits
  • 07.04.2017, 09:49

Hva skjer med kroppen din nr du tar pause fra trening?



Tatt i fjor sommer p ferietur til Syros. 

Jeg er snn person som blir veldig stresset av g flere dager uten trening. Nr jeg har kommet inn i skikkelig workout mode, kan jeg bli stresset bare av n eneste dag ledig fra trening. Det er hverken bra for meg mentalt eller fysisk ha et s stressende syn p treningsrutiner. Her m jeg bli mye bedre p tillate meg ha dager hvor jeg ikke trener, uten at jeg skal kjenne noen skyldflelse for det. Uten at jeg skal kjenne meg lat for det.

Det er faktisk anbefalt ta hviledager fra trening og viktig for restitusjon og muskelbygning. Ofte ser jeg at jeg blir vrende i en drlig treningsperiode over lengre tid fordi jeg fler at jeg uansett har allerede fucked up rutinen, men etter ha lest en interessant artikkel p Popsugar om hva som faktisk skjer med kroppen nr man tar en pause fra trening, s tenker jeg n at det er ikke katastrofe dersom man gr glipp av en dag eller to, eller tre! Get back out there and kick some ass! 

Jeg har nedenfor oversatt en del av tidslinjen som jeg syntes var meget interessant. Les gjerne hele artikkelen her

Tidslinje:

  • 3 dager: Du kommer nok ikke merke mange synlige effekter, men kroppen din begynner endre seg innvendig. Kroppen merker at du mister muskelfiber og tar tiltak for bevare muskelen. Du merker ikke mye av dette selv og du kommer ikke ke din fettmengde s lenge din diett ikke drastisk forandrer seg.
  • 10 dager: Du begynner miste definisjon.
  • 2 uker: Dette er hvor du begynner miste muskelmasse, men bli ikke redd - du mister ikke styrke. Dersom du er vandt til bruke 14kg hantler p trening, s br du kunne kommer tilbake og fortsette som om du ikke har vrt borte fra trening. Power athletes (tenk HIIT, kardio, lpning) vil fortsatt ha sin styrke, mens strength athletes (tenk bodybuilders) vil kunne se minskning p dette tidspunktet. Derimot, som nevnt, ingen drastisk endring i vekt, ingen endring i kroppsmasse eller fettprosent. 
  • 3 uker: Betydelig reduksjon i anaerobic kapasitet og ytelse under aktiviteter som sprint og HIIT.
  • 4 uker: P dette tidspunktet kommer du merke at du kanskje blir litt andpusten nr du kommer deg tilbake p treningssenteret. Teknisk sett s inkluderer dette en "opp til 10% reduksjon i maksimal kraft produksjon av muskel" og begynnelsen av "en reduksjon i aerob kapasitet".

/Renate
#sprek #sterk #sunn #trening #hviledager

Victoria Larsen

07.04.2017 kl. 12:09
S artig lesing! :)

Renate

11.04.2017 kl. 09:43
Victoria Larsen: S bra at du syns det! :) Syntes selv det var veldig spennende :)

Tina

10.04.2017 kl. 18:42
Bra innlegg, og trening er viktig. Vil bare si at det er ganske mange som ikke har mulighet (inhabilitet) f.eks, til trene, men fortsatt skal ned i vekt - og m da vite at kostholdet har det meste si nr det gjelder vekttap et vekttap. Mitt vekttap gikk ogs mest i kosthold, og trening kom litt etter hvert. :) men skjnner poenget med innlegget - og mener absolutt ikke at trening ikke er viktig alts. :)

Renate

11.04.2017 kl. 09:42
Tina: Takk for kommentar! Jeg er absolutt helt enig med deg at kosthold har det meste si nr det kommer til vekttap. Dette innlegget tar for seg hva som fysisk skjer med kroppen og det man har bygd opp via trening nr man tar seg en pause fra trening, noe jeg syntes var veldig spennende og motiverende da det viser at man ikke er "doomed" om man skipper en treningskt eller to ;) Dette har med andre ord ingenting gjre med vekttap. Enig med deg, skal man g ned i vekt er en kombo tipp topp tommel opp, med stort fokus p kosthold.
Renate

The world through my lens.


Contact me

fotograf.renate@gmail.com


Follow

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no