• 07.04.2017, 09:49

Hva skjer med kroppen din når du tar pause fra trening?



Tatt i fjor sommer på ferietur til Syros. 

Jeg er sånn person som blir veldig stresset av å gå flere dager uten trening. Når jeg har kommet inn i skikkelig workout mode, kan jeg bli stresset bare av én eneste dag ledig fra trening. Det er hverken bra for meg mentalt eller fysisk å ha et så stressende syn på treningsrutiner. Her må jeg bli mye bedre på å tillate meg å ha dager hvor jeg ikke trener, uten at jeg skal kjenne noen skyldfølelse for det. Uten at jeg skal kjenne meg lat for det.

Det er faktisk anbefalt å ta hviledager fra trening og viktig for restitusjon og muskelbygning. Ofte ser jeg at jeg blir værende i en dårlig treningsperiode over lengre tid fordi jeg føler at jeg uansett har allerede fucked up rutinen, men etter å ha lest en interessant artikkel på Popsugar om hva som faktisk skjer med kroppen når man tar en pause fra trening, så tenker jeg nå at det er ikke katastrofe dersom man går glipp av en dag eller to, eller tre! Get back out there and kick some ass! 

Jeg har nedenfor oversatt en del av tidslinjen som jeg syntes var meget interessant. Les gjerne hele artikkelen her

Tidslinje:

  • 3 dager: Du kommer nok ikke merke mange synlige effekter, men kroppen din begynner å endre seg innvendig. Kroppen merker at du mister muskelfiber og tar tiltak for å bevare muskelen. Du merker ikke mye av dette selv og du kommer ikke øke din fettmengde så lenge din diett ikke drastisk forandrer seg.
  • 10 dager: Du begynner å miste definisjon.
  • 2 uker: Dette er hvor du begynner å miste muskelmasse, men bli ikke redd - du mister ikke styrke. Dersom du er vandt til å bruke 14kg hantler på trening, så bør du kunne kommer tilbake og fortsette som om du ikke har vært borte fra trening. Power athletes (tenk HIIT, kardio, løpning) vil fortsatt ha sin styrke, mens strength athletes (tenk bodybuilders) vil kunne se minskning på dette tidspunktet. Derimot, som nevnt, ingen drastisk endring i vekt, ingen endring i kroppsmasse eller fettprosent. 
  • 3 uker: Betydelig reduksjon i anaerobic kapasitet og ytelse under aktiviteter som sprint og HIIT.
  • 4 uker: På dette tidspunktet kommer du merke at du kanskje blir litt andpusten når du kommer deg tilbake på treningssenteret. Teknisk sett så inkluderer dette en "opp til 10% reduksjon i maksimal kraft produksjon av muskel" og begynnelsen av "en reduksjon i aerob kapasitet".

/Renate
#sprek #sterk #sunn #trening #hviledager

Victoria Larsen

07.04.2017 kl. 12:09
Så artig lesing! :)

Renate

11.04.2017 kl. 09:43
Victoria Larsen: Så bra at du syns det! :) Syntes selv det var veldig spennende :)

Tina

10.04.2017 kl. 18:42
Bra innlegg, og trening er viktig. Vil bare si at det er ganske mange som ikke har mulighet (inhabilitet) f.eks, til å trene, men fortsatt skal ned i vekt - og må da vite at kostholdet har det meste å si når det gjelder vekttap et vekttap. Mitt vekttap gikk også mest i kosthold, og trening kom litt etter hvert. :) men skjønner poenget med innlegget - og mener absolutt ikke at trening ikke er viktig altså. :)

Renate

11.04.2017 kl. 09:42
Tina: Takk for kommentar! Jeg er absolutt helt enig med deg at kosthold har det meste å si når det kommer til vekttap. Dette innlegget tar for seg hva som fysisk skjer med kroppen og det man har bygd opp via trening når man tar seg en pause fra trening, noe jeg syntes var veldig spennende og motiverende da det viser at man ikke er "doomed" om man skipper en treningsøkt eller to ;) Dette har med andre ord ingenting å gjøre med vekttap. Enig med deg, skal man gå ned i vekt er en kombo tipp topp tommel opp, med stort fokus på kosthold.
Renate

| Stockholm | Trening & Fitness | Mat | Sminke & Skjønnhet | Foto | Følg min reise til å bli en sunnere, sterkere og sprekere meg her!


Contact me

fotograf.renate@gmail.com


Follow

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits