• 21.04.2017, 09:59

Sunnere cæsarsalat


Jeg elsker salater i alle former og smaker, noe som er fantastisk med tanke på hvor sunt og kalorisnålt det er. Noe som derimot kan virkelig ta salat fra JA-mat til NEI-mat (et begrep jeg egentlig hater og jeg vil understreke at det finnes absolutt ingen NEI-mat i min verden) er en fet, kaloririk dressing. Men ÅH! Det er jo så sabla godt med dressing! I går var jeg veldig sugen på en cæsarsalat, hvor selve det som gir denne salaten sin karakter er jo nettopp dressingen. Jeg liker tanken på å kunne "sunnifisere" mat uten at det skal bedrøve smaken og opplevelsen. Jeg elsker for eksempel tunfiskpizzaen som Voe delte på sin blogg (som nå er nedlagt, men Fitliving deler også en oppskrift på denne her) - Supergod!

Etter litt googling kom jeg over en oppskrift på en sunnere cæsarsalat på bloggen Go For Fit. Proteinrik også, suverent for meg som forsøker bygge litt muskler. I min salat valgte jeg å ha kylling, mix salat, cocktailtomat, salatsløk og fetaost. Toppet med rikelig med dressing. Dressingen gjorde jeg av naturell kvarg, gresk yoghurt, fløte, eggehvite, dijonsennep, hvitløk, sitronsaft, pepper og litt agave sirup. (Jeg valgte å lage den med laktosfrie produkter). Fremgangsmåte og full oppskrift finner dere på lenken ovenfor.

Enjoy!

/Renate
#sunn #sprek #sterk #mat #salat #cæsarsalat #dressing #sunn

  • 13.04.2017, 11:51

Gledelig påske!


  • 11.04.2017, 16:14

Tuesday throwback: New York


  • 11.04.2017, 10:59

Inspirasjon: Bloggere




Ida Warg - Ida Warg skriver en livsstilsblogg med fokus på helse. Her finner du oppskrifter til sunn og god mat, treningsprogram og øvelser samt mange personlige og motiverende innlegg. Ida er også en aktiv youtuber og driver nettbutikken Welloteket.

Fitliving - Maren er personlig trener, sykepleier og ernæringsfysiolog, og driver bloggen Fitliving hvor hun deler sin treningsglede, kunnskap og gode humør. Det er vanskelig å ikke la seg motivere av Maren som virker å møte hver eneste økt med et stort smil om munnen. 

SiljeMariela - Silje Mariela omtaler seg som en "styrkecoach for jenter" og deler flittig med seg av tips til kosthold og trening samt treningsprogram på sin blogg. Hun skriver også veldig dype, motiverende innlegg og videoer. Spesielt vil jeg anbefale å lese DETTE innlegget. 



Alexandra Bring - Oversiktlig blogg med flotte bilder og tekst både på svensk og på engelsk. Her oser det av inspirasjon, og man får et innblikk i Alexandras treningsrutiner samt presentert en god del lekre oppskrifter på sunn og digg mat. 

PT-Fia - Sofia er en jente med mange baller i luftet og har siden 2011 hatt sitt eget selskap med fokus på helse, livsstil og trening. Via sin blogg deler Sofia med seg av sin kunnskap med oss lesere, og man kan finne oppskrifter, tips og motivasjon flott presentert med flotte bilder.

Linn Löwes - Linn er en true fighter. Hun har lenge vært opptatt av fitness, men da hun ble diagnostisert med lymfekreft to år siden, merket hun hvor utrolig viktig det er å ta vare på sin egen helse. Via bloggen hennes følger vi hennes reise mot en sunn, sprek og sterk hverdag. Man må virkelig si hun har kommet langt og er en ekte inspirasjon for andre.

/Renate
#sunn #sprek #sterk #blogger #inspirasjon #tips #fitness #trening #kosthold #helse

  • 07.04.2017, 09:49

Hva skjer med kroppen din når du tar pause fra trening?



Tatt i fjor sommer på ferietur til Syros. 

Jeg er sånn person som blir veldig stresset av å gå flere dager uten trening. Når jeg har kommet inn i skikkelig workout mode, kan jeg bli stresset bare av én eneste dag ledig fra trening. Det er hverken bra for meg mentalt eller fysisk å ha et så stressende syn på treningsrutiner. Her må jeg bli mye bedre på å tillate meg å ha dager hvor jeg ikke trener, uten at jeg skal kjenne noen skyldfølelse for det. Uten at jeg skal kjenne meg lat for det.

Det er faktisk anbefalt å ta hviledager fra trening og viktig for restitusjon og muskelbygning. Ofte ser jeg at jeg blir værende i en dårlig treningsperiode over lengre tid fordi jeg føler at jeg uansett har allerede fucked up rutinen, men etter å ha lest en interessant artikkel på Popsugar om hva som faktisk skjer med kroppen når man tar en pause fra trening, så tenker jeg nå at det er ikke katastrofe dersom man går glipp av en dag eller to, eller tre! Get back out there and kick some ass! 

Jeg har nedenfor oversatt en del av tidslinjen som jeg syntes var meget interessant. Les gjerne hele artikkelen her

Tidslinje:

  • 3 dager: Du kommer nok ikke merke mange synlige effekter, men kroppen din begynner å endre seg innvendig. Kroppen merker at du mister muskelfiber og tar tiltak for å bevare muskelen. Du merker ikke mye av dette selv og du kommer ikke øke din fettmengde så lenge din diett ikke drastisk forandrer seg.
  • 10 dager: Du begynner å miste definisjon.
  • 2 uker: Dette er hvor du begynner å miste muskelmasse, men bli ikke redd - du mister ikke styrke. Dersom du er vandt til å bruke 14kg hantler på trening, så bør du kunne kommer tilbake og fortsette som om du ikke har vært borte fra trening. Power athletes (tenk HIIT, kardio, løpning) vil fortsatt ha sin styrke, mens strength athletes (tenk bodybuilders) vil kunne se minskning på dette tidspunktet. Derimot, som nevnt, ingen drastisk endring i vekt, ingen endring i kroppsmasse eller fettprosent. 
  • 3 uker: Betydelig reduksjon i anaerobic kapasitet og ytelse under aktiviteter som sprint og HIIT.
  • 4 uker: På dette tidspunktet kommer du merke at du kanskje blir litt andpusten når du kommer deg tilbake på treningssenteret. Teknisk sett så inkluderer dette en "opp til 10% reduksjon i maksimal kraft produksjon av muskel" og begynnelsen av "en reduksjon i aerob kapasitet".

/Renate
#sprek #sterk #sunn #trening #hviledager

  • 05.04.2017, 09:02

Eggelatte


Jeg beklager meget skitne vinduer. 

Jeg elsker egg og kunne fint spist egg hver dag til frokost i en eller annen form. Egg er en fantastisk råvare som er proppfull av deilige proteiner (flott for meg som skal bli sterk!) og rik på næringsstoffer. En klar vinner i et sunt kosthold. 

Egg er også så utrolig allsidig og da jeg kom over en oppskrift på äggelatte hos Clean Eating by Annika så bestemte jeg meg for å teste ut denne veldig enkle oppskriften. Alltid gøy å teste nye saker vet dere! Resultatet ble vel litt så som så, men det var i bunn og grunn helt min egen feil. For det første har vi jo verdens dårligste stavmikser så fikk ikke mikset opp egget ordentlig og for det andre tok jeg helt av med kryddningen. Jeg leste helt enkelt feil og blanda i kardemomme (altfor mye av det), kanel OG vaniljepulver. Jeg burde nok testet én smak om gangen og vært litt mer forsiktig. You live and you learn!

Jeg har tro på konseptet og kommer teste litt mer før jeg gir min endelige dom. 

/Renate
#sprek #sterk #sunn #egg #kaffe

  • 04.04.2017, 14:21

Ikke den beste begynnelsen



Kjekkasen min ute og mosjonerer i Verdal i januar. 

Jeg ligger i sengen på dag to. Klokken har slått to på ettermiddagen. Her har jeg ligget nesten hele dagen, helt stille. Min Fitbit viser 304 steg og en kaloriforbrenning på 792. Gitt opp allerede? Nei da. Men så flaks som jeg har så har jeg klart å få noen slags kink i ryggen så det stikker som en kniv inn i meg ved minste bevegelse. Ikke helt den beste begynnelsen på mitt sprek, sterk & sunn eksperiment. Ja, ja, sånn kan det gå. Det er viktig å ikke gi opp bare for at man opplever litt motgang. Motivasjonen og iveren er i alle fall fortsatt på plass.

Når man uansett må ligge i ro, ser jeg denne tiden som en bra mulighet til å google seg frem til gode, sunne matoppskrifter som jeg skal teste fremover. Jeg er inne på sporet av rene, gode råvarer og mat lagd fra bunn. Så her skal halvfabrikat elimineres så godt det lar seg gjøre. Jeg sitter også og vindushopper på outnorth.se og naturkompaniet.se. Det er mye utstyr man behøver for en fjellvandring så det er greit å bli litt kjent med hva som finns før man investerer i noe. Da kjennes ikke dagen helt bortkastet i alle fall.

/Renate
#sprek #sterk #sunn

  • 02.04.2017, 20:59

Sprek, sterk & sunn



Slenger med et turbilde fra i fjor høst for illustrasjon.

Jeg har lenge prøvd å finne meg selv i en rotete verden med mye støy. Hvem er jeg? Hvem vil jeg være? Hvordan vil jeg forme mitt liv slik at jeg med glede og stolthet kan se tilbake på det når jeg en gammel, skrøpelig fru har blitt? Det har vært så uendelig mange potensielle svar på disse spørsmålene opp igjennom årene, og kjenner jeg meg rett så kommer det nok nye svar så lenge jeg puster.

For noen uker siden skulle jeg bygge en egen web app og du kan tro den skulle ta av. Så skulle jeg tjene nok penger på den til å leve det søte liv resten av mine dager. For et år siden skulle jeg skrive en bok hvor jeg tar utgangspunkt i mitt eget liv. Den skulle bli oversatt til alle verdens språk. Så skulle jeg tjene nok penger på den til å leve det søte liv resten av mine dager. Og slik har det alltid vært. Et genialt svar popper opp i hodet mitt og jeg er superivrig i kanskje 3 dager før iveren blekner og dør.

Nå har jeg en ny plan, igjen. Men jeg er håpefull for denne, da interessen i dette har vært til stede en stund nå. Det hjelper også at kjæresten min er så på ballen når det kommer til akkurat dette temaet. Det hjelper alltid på motivasjonen om man kan være to om noe, ikke sant? Nå skal jeg bli sprek. Jeg skal bli et friluftsmenneske og vandre i skog og mark. Jeg skal bli sterk. Jeg skal løfte tyngre vekter enn jeg noensinne har løftet før. Jeg skal bli sunn. Jeg skal lære meg mer om kosthold og spise mat som min kropp jubler av glede av.

"Er DET din store slagplan?" tanker du kanskje. Ja. Og jeg vil ta med dere på den turen jeg skal gi meg ut på. Så får vi se da dere, om det holder lengre enn 3 dager. 

/Renate
#sprek #sterk #sunn

Renate

| Stockholm | Trening & Fitness | Mat | Sminke & Skjønnhet | Foto | Følg min reise til å bli en sunnere, sterkere og sprekere meg her!


Contact me

fotograf.renate@gmail.com


Follow

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits